niedziela, 27 kwietnia 2014

22.04. 2014 - Grodno - Wizyta u Elizy Orzeszkowej

O 6. 00 rano wyruszyliśmy na coroczną, długo wyczekiwaną wycieczkę. Tego dnia czekało nas do przejechania około 300 km na trasie Warszawa - Grodno. Po drodze przeszliśmy na granicy polsko - białoruskiej w Kuźnicy - Bruzgi odprawę paszportową. Po drodze zabraliśmy naszego przewodnika po Białorusi pana Stanisława Poczobuta - Odlanickiego.
Pan Stanisław jest  mieszkańcem Grodna, przewodnikiem, pisarzem, podróżnikiem, znanym badaczem i popularyzatorem tematyki kresowej, autorem m.in. książki "Wędrówki po Grodzieńszczyźnie".

Stanisław Poczobut - Odlanicki

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od bazyliki katedralnej św. Franciszka Ksawerego w Grodnie, gdzie znajduje się otaczany czcią obraz Matki Bożej Kongregackiej (Studenckiej).

Wnętrze bazyliki katedralnej św. Franciszka Ksawerego w Grodnie

Następnie udaliśmy się na cmentarz katolicki, na którym spoczywa polska pisarka epoki pozytywizmu Eliza Orzeszkowa. Oddaliśmy hołd naszej pisarce, zapalając symboliczny znicz. Z cmentarza podjechaliśmy pod dom pisarki, obecnie muzeum i zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie pod jej pomnikiem.